2x Jiří Erml a Jindřich Přibík
 Národní muzeum fotografie, Jindřichův Hradec27. dubna - 13. července 2008Zahájení: sobota 26. dubna 2008 v 17 hodin, Čestná kurátorka výstavy: PhDr. Anna Fárová 
  | 
        
 
 
  | 
        
Erml a Přibík " paralely života a tvorby
 První společná souborná výstava dvou fotografických přátel " Jiřího Ermla rodáka z Brna (1945) a Jindřicha Přibíka z Plzně (1944) " představuje průřez jejich celou tvorbou. Setkali se na začátku 60.let při přijímačkách na FAMU a okamžitě si porozuměli. Studovali oba nejprve kameru 1963/64, potom Šmokův "nultý" ročník a byli spolu až do absolutoria katedry fotografie-1969. Oba reprezentanti generace zrozené ve 40. letech se vyhraňovali sice v odlišném časovém horizontu (Přibík asi od roku 1958/59, Erml později v letech 1964/65), ale každý po svém. U Přibíka předcházely před studiem soubor Muzeum, montáže, reflexe, reportáže. U Ermla zásadní fotografie vznikly až na škole: aranžovaná zátiší a Kuks. Oba střídají několik poloh - reportáž, dokument, přímou fotografii , manipulaci v laboratoři a aranžmá. Přibík ukončuje studium fotografickou prací "Chomutovsko" a Erml souborem fotografií "Kuks". Na Famu začalo jejich přátelství jak lidské tak tvůrčí, které trvá nepřetržitě dodnes. Přesto, že jejich tvorba je výsledně velmi odlišná, každý má svůj osobitý přístup a projev, sdíleli shodný názor na fotografickou techniku (gradace, zrno, tmavé tonality, formáty, atd.) a stejně tak na estetické vyznění (forma, kompozice, neobvyklé pojetí, invence). Z předškolní etapy není zachováno příliš dokladů o Ermlově činnosti. Šlo o humanistická témata zachycovaná způsobem bezprostřední fotografie s akcentem na výtvarné podání jak také následně pracuje v letech 70. Přibík zpracovává od konce 50. let plzeňské ulice s různými typy řemeslníků, dětí a dělníků podobných Sandersovým portrétům v reálném prostředí.               U Přibíka se objevuje základní téma
              Reflexů už v roce 1959-1960, aplikuje ho při svých životních poutích
              světem stále dál. Zatímco
                  zdůrazňuje obsah někdy sociálně " kritický, někdy absurdní,
                  Erml se opírá o absurditu estetickou a jeho první nejznámější
                  vystoupení
                  se uskuteční v roce 1966 ve výrazných cyklech aranžovaných
                  Zátiší a Přírodnin. Přibík v roce 1963, inspirovaný depozitářem
                  plzeňského
                  muzea a dílem Jindřicha Štyrského vytvořil nepřehlédnutelný
                  soubor Muzeum v duchu magického realismu a surrealismu ještě
                  před vstupem
                  na školu. Ermlova stylizovaná, neobyčejně originální a groteskní
                  zátiší mají dnes svoji poslední ozvěnu v montážích, vlastně
                  dvojexpozicích televizní obrazovky a americké vlajky. Ermlova
                  technická a výtvarná
                  výbava ho přivedla k reprodukování skla, které zvládá po Jindřichu
                  Brokovi absolutně. Tak kvalitně, že se stal vlastně hlavním
                  reprodukčním fotografem pro práce skláře Stanislava Libenského. 
 
  | 
        
 
 Jiří Erml - Obtížná identifikace obtížného hmyzu 
 
 
 
 Jiří Erml - z cyklu New-Yorské bary Jiří Erml - Sanktus Špiritus 
 
 
 Jiří Erml - Zátiší  | 
        
Hledač newyorského šerosvitu in memoriam
  S vynikajícím českým fotografem Jiřím Ermlem,
              žijícím v USA, mě svedla magie náhod, tajuplně nevyzpytatelná součást
              našich životů. V dubnu 1999 jsem v New Yorku chtěl zajít na autentický
              harlemský jazz. Průvodcem nejpovolanějším a od té doby i přítelem
              se mi stal právě on, legendární nadlesní newyorských hospod a barů,
              vynikající český fotograf, jak o něm hladivě poeticky prohlásil,
              v úvodu k Ermlově fotografické knize, mapující intimní poetiku
              newyorských barů, New York: Sebrané bary/Collected Bars (1990-94),
              společník jeho nočních toulek Dale DeGroff, též důvěrný znalec
              nočního Manhattanu. Zašli jsme tehdy do kultovního Lenox Lounge,
              a vychutnali si tam tehdy jazz společně s Václavem Havlem, jeho
              ženou Dagmar a jejich hostem, Lou Reedem O rok později jsem do
              stejného jazzového klubu zašli s Jiřím Ermlem znovu. Z tehdejší
              "hvězdné sestavy" jsme teď zbyli jen my dva, nejméně hvězdní, byl
              opět duben a opět pondělí, a hudba, hraná zas krutě jakoby o život,
              zdánlivě na malý okamžik pootočila zpět tak krutě neúprosný běh
              nikým nezastavitelného času...  Naposledy jsem za ním vloni v prosinci musel vydat subwayí "áčkem" až daleko za Manhattan, do nemocnice, kde byl, vyhublý po nemoci, hospitalizován, Byl ale dál plný chuti do života, ty bystré ironické oči mu zůstaly. Lékařka mu pod mým dohledem povolila procházku mimo prostor nemocnice, zašli jsme i na břeh Atlantiku, na jeho smutný pohled při našem rozloučení nikdy nezapomenu.. Před mým odletem zpět do Prahy, těsně před Štědrým dnem, jsem mu tam do šestého patra, s výhledem na nekonečný a nadějí naplňující oceán, s tušením rodné Evropy na jeho druhém konci, znovu zavolal a slíbil mu, že se zas co nejdříve setkáme. Pevně jsme tomu oba věřili... 
 Jiří Kostelecký  | 
        
