Škola má být otevřeným výchovně-vzdělávacím centrem nejen pro žáky, ale i rodinu a veřejnost v jejím okolí. Do světa o sobě dává vědět nejen svou webovou stránkou, ale také třeba získáváním různých ocenění a certifikátů. (Certifikát Férová škola od Ligy lidských práv, Rodiče vítáni atd.)
Pro více než 60% rodičů je důležité, jak moc budí škola v dítěti zájem se učit. Hned na dalším místě rodiče zajímá, jestli se tam jeho dítě těší a zda si odnese ze školy hodně poznatků. Dále se zajímají, jak jsou učitelé kvalifikovaní a jestli se stále vzdělávají. Velmi zajímavá je pro ně i otázka, jak škola žáky dobře připraví pro další studium a jaké nabízí mimoškolní aktivity. Znakem dobré školy je pro rodiče vstřícnost učitele v komunikaci se žáky i s rodiči. Požadují dobrý přístup k informacím o škole a o svém dítěti a mají radost, když jejich dítě zde zažívá úspěch. Nemalou část rodičů zajímá, zda je škola pěkná a moderně vybavená. Jen malá část chce mít příležitost chod školy ovlivňovat a být zapojována, a tu většinou také zajímá, jak spolupracuje škola s veřejností.
Ředitel(ka) školy už dávno není učitel(ka), který(á) ve volném čase mezi výukou tělocviku nebo výtvarky odbíhá k manažerování školy. Učení jde stranou a na prvním místě je organizace a provoz školy. Proto je v manažerské práci ředitele nutná dlouhodobá vize školy a jeho strategie. Víme, kam chce ZŠ Slavonice jít a kde bude za pět let?
Vzdělávání celoživotní a odborné je základem profesního vývoje každého učitele. Na druhé straně je dnes učitel natolik vytížený, že mu právě moc času na jeho osobnostní vývoj mnohdy ve volném čase nezbývá. Proto by škola měla napomoci i cestou e-learningu, který může učitel sám časově korigovat a vzdělávat se tak přímo z domova. Mimo to by se měl ředitel také zajímat o dobrou pohodu v kolektivu a předcházet u svých učitelů syndromu vyhoření.
Veřejnost je klientela školy. Škola informuje rodiče, žáky, učitele a další zájemce o informace zejména prostřednictvím webových stránek. Proto také je školní web nesmírně důležitý. Z internetových stránek školy můžete mimo jiné vnímat otevřenost, formálnost, přístup školy k rodičům a dětem, také na kolik je škola tyto informace ochotna zveřejňovat nebo na kolik je pro ní tento přístup důležitý.
První stránka na webu ZŠ Slavonice mě docela naladila. Bohužel výzvou vstupte jsem se ocitla rázem na formálním a nezajímavém školním webu. K informacím jsem se dopracovávala zbytečně komplikovaně a přes nezáživné seznamy dokumentů. Web je jednoduše zastaralý. O vlastní výuce jsem se nedozvěděla skoro nic. Přehršle mimoškolní činnosti ve mně naopak vzbudila otázku, zda škola vůbec ještě učí.
Právě titulní stránku školy lze považovat z celého webu za tu nejdůležitější. Podává návštěvníkům informace o webu (název, smysl či účel webu).
přesný název a adresa školy
kontaktní informace (vhodné jako odkaz na stránku s kontaktními osobami, přesnou adresou školy, telefonním číslem školy, popisem cesty do školy popřípadě odkazem na on-line mapu atd.)
vyhledávání (umístěním formuláře např. od Google lze zajistit prohledávání webu pomocí klíčových slov)
cizojazyčné verze (odkaz na verze stránek v příslušném jazyce)
datum poslední a předpokládané aktualizace
seznam odkazů na rubriky (na všech stránkách by se tento seznam měl objevovat na stejném místě)
mapa webu (jejím problémem je rychlé zastarávání)
počítadlo přístupů (vhodné umístit do spodní části webu, kde na sebe zbytečně neupozorňuje).
informační systém www.iskola.cz
vedení školy – ředitel školy s kontaktem a fotografií,
jeho tým – se třídami a učiteli, ve kterých učí, doplněné fotografiemi, s upřesněním hodin pro veřejnost, webové stránky tříd,
profil školy v základních bodech a s prolinkem na ŠVP (školní vzdělávaví plán),
plánek školy.
hlavní zaměření školy
integrační třídy
s kým škola spolupracuje
na co je zaměřená nebo jakou specializaci nabízí (přírodní vědy, hudební výchova, výtvarná výchova atd.)
knihovna školy
jazyky atd.
podporu nadaných žáků
zdravou stravu
genderovou politiku školy
individuální přístup při výuce
nápravu řeči
sociální témata atd.
složení rodičovské rady s kontakty a fotografiemi
jak se volí
co může člen rodičovské rady ovlivnit
jak často a kde se schází, jak je rada svolávána
vlastní akce – projekty, slavnosti
nelze opomíjet.
dozory před začátkem vyučování – ranní služba
družina – s celým týmem, kde a jak se tam dostanu, kontakty a fotografie týmu
zájmová činnost
okruh a prohlídka školy – nejlépe virtuální formou – exteriér - interiér
ostatní fotografie z akcí školy
práce žáků školy - úspěchy
dozory
třídní schůzky
aktuální akce
vyučovací hodiny a přestávky
jak je možné školu finančně podpořit
možnost stažení sponzorské smlouvy a její on-line vyplnění
platby – všechny možné způsoby plateb – konto
učitelé
žáci
rodiče
on-line omluvenka a kritéria omluvení
formuláře k odeslání žádosti nebo dotazu (např. o nefunkčnosti určité části webu, e-mailové školní schránky atd.)
anketa vztahující se k některému z aktuálních témat ať již na škole či mimo ni
diskuzní fórum - vyjádření názorů klientů školy
školní soutěž může zajímavou a hravou metodou zapojit širší počet žáků všech věkových kategorií do komunikace se školou.
školní e-mailová schránka určená žákům a zaměstnancům školy může být při využívání webového rozhraní školních stránek dalším prvkem zviditelnění školního webu a vhodným nástrojem pro komunikaci mezi žáky a učiteli.
webová kamera s vyústěním na školní web. Ta může sledovat podle předem připraveného programu vysílání umístěného na webu konkrétní vyučovací hodinu (nějakou divadelní scénku atd.)
rozesílání SMS
interaktivní výuková cvičení na školním webu lze chápat jako moderní prostředek, který může vést děti k samostudiu.
Příkladem je třeba:
Program Hot Potatoes, který se dá zdarma stáhnout z internetu:
JCross – vytvoří jednoduché křížovky
JQuiz – úkoly s odpovědí ano/ne, testy s výběrem odpovědi z více možností, úkoly s krátkými odpověďmi na otázky
JMix – seřazení zpřeházených vět
JCloze – doplňovací cvičení do vynechaných míst
JMatch – dvojice pojmů nebo texty s mezerami, přiřazování k obrázkům
Autorský zákon = Zákon č. 121/2000 Sb.,
Svobodný přístup k informacím.
FAQ (Frequently Asked Questions) mohou být zajímavým řešením toho, jak se bránit zahlcení dotazy a připomínkami.
Zajímavé školní weby:
ZŠ Ivančice - interaktivní web
ZŠ Rosice - zapojení do projektu Rodiče vítáni